We nemen afscheid van deze cluster 5/6 en van juf Hanneke.

Groep 6 gaat naar groep 7, groep 5 naar groep 6 en juf Hanneke gaat komend schooljaar met de kleuters werken. Het was een fijn schooljaar zo samen!

Wij wensen jullie een hele fijne vakantie toe!

 

Juf Hanneke en juf Monique.

 

Het laatste thema van dit schooljaar van Alles-in-1 is Europa.

De kinderen hebben informatie verzameld over de diverse landen. Waar ligt het land, wie zijn de buurlanden of ligt het land aan een zee? Welke belangrijke steden, rivieren of misschien wel bergen zijn er? Waar gaan de toeristen naar toe? Wat is typisch voor het land? Wat weet je over het eten en drinken?  Misschien kun je ook een beetje leren van de taal, die er gesproken wordt.

De meeste kinderen werkten samen, sommige kinderen werkten alleen. Iedereen heeft zijn land gepresenteerd.  Pleun en Thijn hebben verteld over Nederland.

Dat is ook het thema waar we na de vakantie mee starten.

De Ierse dans gebruiken we ook voor het optreden bij de ouder-bedankochtend.

We kleien Noorse trollen en maken er een mooi verhaal bij. Juf Dimphie helpt en zal de trollen ook bakken. Jammer genoeg was dat geen succes. Aangezien we de trollen voor Vaderdag bedacht hadden, moesten veel vaders genoegen nemen met een alternatief cadeau! Maar dan wel met een mooi verhaal erbij.

 

 

 

We bedanken alle ouders, opa’s en oma’s,

die ons afgelopen jaar geholpen hebben!

 

 

 

Woensdag 12 juni krijgen we een workshop dans.

De verjaardag van de juffen.

Mooie bloemen met een prachtige vaas, een fietstocht, de Europa quiz,  het buffet en een lekker ijsje.

Tot slot nog even in de speeltuin en weer op de fiets naar huis.

Het was een fijne dag!

Even uitrusten en fruit of drinken halen.

….en tot slot het eindspel!

Ook dit jaar konden de juffen en ouders niet winnen van groep 8.

25 april.

Dit jaar duurde het lang, voordat de lente echt op gang kwam. De excursie naar de bossen, in het kader van het thema dieren, moesten we uitstellen tot 25 april. De zon scheen volop, dus met zijn allen op de fiets naar het bos, waar Lucy van het IVN, voor ons een tocht had uitgezet.

Op de fiets, dus eerst even de route bespreken en de verkeersregels herhalen.

We beginnen bij de poel , waar Lucy een val heeft uitgezet, zodat wij de salamanders van dichtbij kunnen bekijken.

 

 

……..en nu zelf iets proberen te vangen.

Op zoek naar beestjes en sporen van dieren.

De slaapplaats van een ree en de sporen van een vos!

 

 

 

Techniek dag  “Constructies”.    24 april

Mede dankzij onze “techniek-juf” Sabine en de hulp van weer veel ouders, zijn de kinderen de hele ochtend actief bezig geweest met techniek.

Constructie is één van de domeinen van techniek. Overal om ons heen zijn constructies: huizen, bruggen, speeltoestellen, fietsen etc.  Constructies moeten stevig zijn, anders stort je huis in elkaar, zak je door je brug of kun je niet fietsen.

Constructie = iets dat gemaakt is uit meerdere onderdelen.

En daarmee gingen de kinderen aan de slag!

 

Hoeveel gewicht kunnen eieren dragen?

Steigers bouwen.

Met bamboe stokjes gaat het stukken beter dan met rietjes.

Vrij bouwen of met een voorbeeld.

Hoe maak ik de constructie stevig?

Bouw een boogbrug.

Bouwen zonder  cement.

Bouw een constructie van kranten!

Veel werk, aangezien al de kranten nog moesten worden opgerold.

De prijsvraag.

Korfbaltoernooi

 

17 april was er een korfbaltoernooi op de velden van de Knegselse Boys.

Het was héééél gezellig.

Er was een springkussen en er waren fruitspiezen, gr.5/6 was 2de.

In de finale was het erg spannend, uiteindelijk was het 0-2 met de strafworpen.

Gelukkig was gr.7/8 wel 1ste.

Thema dieren.

Bij het thema dieren werden verschillende groepen dieren behandeld. De zoogdieren huisdieren, amfibieën en reptielen. De vissen en vogels en tot slot de ongewervelde dieren.

Heel veel dieren passeerden de revue.

De kinderen hebben bij dit thema zelf de diverse posters gemaakt.

 

Ook werd er in dit thema veel aandacht besteed aan gezegdes en spreekwoorden.

Met de handvaardigheid hebben we de skeletten van allerlei dinosaurussen na getekend, vissen en vogels op het raam geplakt en olifanten gekleid.

 

Er zijn veel spreekbeurten gehouden met levende dieren. Dat maakt het natuurlijk extra leuk.

Om de samenvatting van elk hoofdstuk goed te begrijpen, worden de belangrijke woorden gekleurd en andere tekens bij gezet. Hierbij helpen de kinderen uit beide groepen elkaar.

Als afsluiting hebben de kinderen hun projectschrift mooi gemaakt met een collage van al de andere werkjes die er gemaakt zijn.

 

En toen was er een onverwacht feest op 21 februari.

Feest, omdat juf Marianne en juf Monique al zo’n 25 jaar voor de klas staan!

We zijn erg verwend en danken iedereen daarvoor.

De collega’s, de ouders en vooral de kinderen die zo hard hun best hebben gedaan voor ons!

Het onthaal door het Hermenieke.

De lekkere zelfgemaakte hapjes.

De leuke optredens.

De prachtige cadeaus.

Alles-in-1.

Bij het project geloof worden de belangrijkste wereldgodsdiensten behandeld.

Het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme.

 

 

Het christendom.

We bezoeken de katholieke kerk in Knegsel.

De engelen worden geschilderd.

De kaarsen mooi versierd.

 

We luisteren naar een spreekbeurt over het christendom.

De islam, de godsdienst van de moslims.

We luisteren naar een spreekbeurt over de islam.

We mogen een bezoek brengen aan de Moskee

Anwar-e-madina.

We maken een mooi gebedskleedje.